
2001 | Attività didattiche
Data | 30/04/2001 |
Luogo | Firenze, Limonaia di Villa Strozzi |
Tipologia | Workshop |
Titolo | “The Gesture” |
Docente/i | Daniel Arfib (LMA-CNRS), Antonio Camurri (DIST), Sofia Dahl (KTH), Mikael Fernström (IDC, Università di Limerick), Gunnar Johannsen (IMAT-MMS, Università di Kassel), Christian Müller-Tomfelde (GMD-IPSI), Sylviane Sapir (Conservatorio di musica di Cagliari), Jan Tro (NTNU), Marcelo M. Wanderley (IRCAM) |
Note | Antonio Camurri, “Interactive systems: Research issues and recent developments” Daniel Arfib, “Digital sound and gestural devices, a mutual approach” Jan Tro, “Control aspects: Keyboard precision and efficiency” Marcelo M. Wanderley, “Gestural control of music” Christian Müller-Tomfelde, “Sound feedback for interaction and gestures on electronic white boards” Gunnar Johannsen, “Gestural audio control for human-machine interaction: How can we learn from musical performance?” Mikael Fernström, “From LiteFoot to Z-tiles: Investigations in floor-based gesture interfaces” Sofia Dahl, “The accented stroke: Kinematics and timing” Sylviane Sapir, “Interactive digital audio environments: Gesture as musical parameter” Con il patrocinio di AIMI |
Data | 02/06/2001 |
Luogo | Firenze, Studio C della sede regionale della Rai |
Tipologia | Workshop |
Titolo | “Free software & multimedia” |
Docente/i | Paul Davis (Linux Audio Systems), François Déchelle (IRCAM), Günter Geiger (XDV), Georg C.F. Greve (FSF Europe), Stanko Juzbasic (Croazia), Gabriel Maldonado (Fantalogica), Dave Phillips (USA), Maurizio Umberto Puxeddu (Italia), Giampiero Salvi (KTH), Marco Trevisani (Italia/Puerto Rico) |
Note | Con il patrocinio di AIMI |
Data | 05-06/10/2001 |
Luogo | Firenze, Limonaia di Villa Strozzi |
Tipologia | Workshop |
Titolo | “Computer aided music pedagogy for children” |
Docente/i | Alessandro Antonietti (Università Cattolica, Milano), Jacopo Baboni Schilingi (Tempo Reale), Fiorella Cappelli e Stefania Di Blasio (Centro Studi Musica & Arte, Firenze), Irène Deliège e Marc Mélen (Centre de Recherches et de Formation musicales de Wallonie, Université de Liège), Gyorgy Kurtag e Myriam Desainte-Catherine (SCRIME, Université de Bordeaux), Paolo Fergola (Università Federico II, Napoli), Victor Flusser (Centre de Formation de Musiciens Intervenants de Selestat, Université Marc Bloch, Strasbourg), Roberto Maragliano (Università Roma Tre), Mauro Montalbetti (Società Italiana Educazione Musicale), Giovanni Piazza (Conservatorio di musica “Santa Cecilia”, Roma), Agostino Quadrino e Sylviane Sapir (Garamond, Italia), Marie-Hélène Serra (IRCAM, Parigi), Michele Tadini (Tempo Reale), Peter Webster (Northwestern University, Evanston), Nicola Zonca (Tempo Reale) |
Note | Con il patrocinio di AIMI |
Data | 20/10/2001 |
Luogo | Firenze, Studio C della sede regionale della Rai |
Tipologia | Incontro musicale |
Titolo | “François Bayle: l’esperienza acusmatica” |
Docente/i | François Bayle |
Note | Brani eseguiti: Pierre Schaeffer, Etude aux allures (1958), Etude pathetique ou aux casseroles (1948), Etude aux objets, Mov I. Objets exposés (1959); François Bayle, Tremblement de terre très doux, moment central extrait d’Erosphére II (1979), Cercles, n. 5 de La forme du temps est un cercle (2000) |
Data | 17/11/2001 |
Luogo | Firenze, Studio C della sede regionale della Rai |
Tipologia | Incontro musicale |
Titolo | “Gottfried Michael Koenig: musica e numero” |
Docente/i | Gottfried Michael Koenig |
Note | Brani eseguiti: Gottfried Michael Koenig, Polychrome (prima esecuzione assoluta); Kees Tazelaar, Pier and Ocean |
Data | 26/11/2001 |
Luogo | Firenze, Limonaia di Villa Strozzi |
Tipologia | Workshop |
Titolo | “Contemporary Music Digital Publishing” |
Docente/i | Nicola Bernardini (TR), Alain Bonardi (IRCAM/Université Paris 8), Tobias Giesen (compositore e sviluppatore, TGTools), Francesco Giomi (TR), James Ingram (copista e sviluppatore freelance), Damiano Meacci (TR), Paolo Nesi (Dipartimento di Sistemi e Informatica, Università di Firenze), Kia Ng (ICSRiM, University of Leeds), Han-Wen Nienhuys e Jan Nieuwenhuizen (sviluppatori Lilypond, Utrecht University), Paul Roberts (TR), Kilian Schwoon (TR), Heinz Stolba (Universal Edition) |
Note | Con il patrocinio di AIMI Nicola Bernardini, “Old tools for new tasks” Alain Bonardi, “Embedding processes into digital musical documents” Han-Wen Nienhuys, Jan Nieuwenhuizen, “LilyPond, the free music typesetting system” James Ingram, “Developing music with software tools” Heinz Stolba, “Digital music publishing from the publisher’s point of view” Tobias Giesen, “Notation software for contemporary music. Case study: plugins for Finale” Kia Ng, “Old manuscript recognition: Low and high level processing” Francesco Giomi, Damiano Meacci, Paul Roberts, Kilian Schwoon, “Live electronics: Problems of notation. Remarks based on Luciano Berio’s latest works” Paolo Nesi, “Multimedia music media integration, XML, fruition and delivering” |