2001 | Attività didattiche - Tempo Reale

Iscriviti alla newsletter



    Acconsento al trattamento dei miei dati personali secondo l'Informativa sulla Privacy che dichiaro di aver letto e compreso.


    Tempo Reale/Una storia /2001 | Attività didattiche

    2001 | Attività didattiche

    2001 | Attività didattiche

    Data

    30/04/2001

    Luogo

    Firenze, Limonaia di Villa Strozzi

    Tipologia

    Workshop

    Titolo

    “The Gesture”

    Docente/i

    Daniel Arfib (LMA-CNRS), Antonio Camurri (DIST), Sofia Dahl (KTH), Mikael Fernström (IDC, Università di Limerick), Gunnar Johannsen (IMAT-MMS, Università di Kassel), Christian Müller-Tomfelde (GMD-IPSI), Sylviane Sapir (Conservatorio di musica di Cagliari), Jan Tro (NTNU), Marcelo M. Wanderley (IRCAM)

    Note

    Antonio Camurri, “Interactive systems: Research issues and recent developments”

    Daniel Arfib, “Digital sound and gestural devices, a mutual approach”

    Jan Tro, “Control aspects: Keyboard precision and efficiency”

    Marcelo M. Wanderley, “Gestural control of music”

    Christian Müller-Tomfelde, “Sound feedback for interaction and gestures on electronic white boards”

    Gunnar Johannsen, “Gestural audio control for human-machine interaction: How can we learn from musical performance?”

    Mikael Fernström, “From LiteFoot to Z-tiles: Investigations in floor-based gesture interfaces”

    Sofia Dahl, “The accented stroke: Kinematics and timing”

    Sylviane Sapir, “Interactive digital audio environments: Gesture as musical parameter”

    Con il patrocinio di AIMI

    .

    Data

    02/06/2001

    Luogo

    Firenze, Studio C della sede regionale della Rai

    Tipologia

    Workshop

    Titolo

    “Free software & multimedia”

    Docente/i

    Paul Davis (Linux Audio Systems), François Déchelle (IRCAM), Günter Geiger (XDV), Georg C.F. Greve (FSF Europe), Stanko Juzbasic (Croazia), Gabriel Maldonado (Fantalogica), Dave Phillips (USA), Maurizio Umberto Puxeddu (Italia), Giampiero Salvi (KTH), Marco Trevisani (Italia/Puerto Rico)

    Note

    Con il patrocinio di AIMI

    .

    Data

    05-06/10/2001

    Luogo

    Firenze, Limonaia di Villa Strozzi

    Tipologia

    Workshop

    Titolo

    “Computer aided music pedagogy for children”

    Docente/i

    Alessandro Antonietti (Università Cattolica, Milano), Jacopo Baboni Schilingi (Tempo Reale), Fiorella Cappelli e Stefania Di Blasio (Centro Studi Musica & Arte, Firenze), Irène Deliège e Marc Mélen (Centre de Recherches et de Formation musicales de Wallonie, Université de Liège), Gyorgy Kurtag e Myriam Desainte-Catherine (SCRIME, Université de Bordeaux), Paolo Fergola (Università Federico II, Napoli), Victor Flusser (Centre de Formation de Musiciens Intervenants de Selestat, Université Marc Bloch, Strasbourg), Roberto Maragliano (Università Roma Tre), Mauro Montalbetti (Società Italiana Educazione Musicale), Giovanni Piazza (Conservatorio di musica “Santa Cecilia”, Roma), Agostino Quadrino e Sylviane Sapir (Garamond, Italia), Marie-Hélène Serra (IRCAM, Parigi), Michele Tadini (Tempo Reale), Peter Webster (Northwestern University, Evanston), Nicola Zonca (Tempo Reale)

    Note

    Con il patrocinio di AIMI

    .

    Data

    20/10/2001

    Luogo

    Firenze, Studio C della sede regionale della Rai

    Tipologia

    Incontro musicale

    Titolo

    “François Bayle: l’esperienza acusmatica”

    Docente/i

    François Bayle

    Note

    Brani eseguiti: Pierre Schaeffer, Etude aux allures (1958), Etude pathetique ou aux casseroles (1948), Etude aux objets, Mov I. Objets exposés (1959); François Bayle, Tremblement de terre très doux, moment central extrait d’Erosphére II (1979), Cercles, n. 5 de La forme du temps est un cercle (2000)

    .

    Data

    17/11/2001

    Luogo

    Firenze, Studio C della sede regionale della Rai

    Tipologia

    Incontro musicale

    Titolo

    “Gottfried Michael Koenig: musica e numero”

    Docente/i

    Gottfried Michael Koenig

    Note

    Brani eseguiti: Gottfried Michael Koenig, Polychrome (prima esecuzione assoluta); Kees Tazelaar, Pier and Ocean

    .

    Data

    26/11/2001

    Luogo

    Firenze, Limonaia di Villa Strozzi

    Tipologia

    Workshop

    Titolo

    “Contemporary Music Digital Publishing”

    Docente/i

    Nicola Bernardini (TR), Alain Bonardi (IRCAM/Université Paris 8), Tobias Giesen (compositore e sviluppatore, TGTools), Francesco Giomi (TR), James Ingram (copista e sviluppatore freelance), Damiano Meacci (TR), Paolo Nesi (Dipartimento di Sistemi e Informatica, Università di Firenze), Kia Ng (ICSRiM, University of Leeds), Han-Wen Nienhuys e Jan Nieuwenhuizen (sviluppatori Lilypond, Utrecht University), Paul Roberts (TR), Kilian Schwoon (TR), Heinz Stolba (Universal Edition)

    Note

    Con il patrocinio di AIMI

    Nicola Bernardini, “Old tools for new tasks”

    Alain Bonardi, “Embedding processes into digital musical documents”

    Han-Wen Nienhuys, Jan Nieuwenhuizen, “LilyPond, the free music typesetting system”

    James Ingram, “Developing music with software tools”

    Heinz Stolba, “Digital music publishing from the publisher’s point of view”

    Tobias Giesen, “Notation software for contemporary music. Case study: plugins for Finale”

    Kia Ng, “Old manuscript recognition: Low and high level processing”

    Francesco Giomi, Damiano Meacci, Paul Roberts, Kilian Schwoon, “Live electronics: Problems of notation. Remarks based on Luciano Berio’s latest works”

    Paolo Nesi, “Multimedia music media integration, XML, fruition and delivering”

    .

    .